Netti-Moppi | Matematiikka | Fysiikka/Kemia | ||||
Netti-Moppi -oppimis- ympäristö |
Alakoulu | FyKe alakoulu | ||||
Mielipiteitä | |
Moppi 0-6
|
|
Netti-Moppi / Kemia
Kemian opetusohjelma luokille 7-9 (nyt myös orgaaninen kemia!)
Kemian opetusohjelma, joka tukee kemian opiskelua ja tuo vaihtelua perinteisen opetuksen rinnalle. Tehtävät on suunniteltu opetussuunnitelman mukaisesti. Kemia – Moppi on uusi tapa oppia kemiaa ”ilman opettajaa”. Kemia-Moppi II soveltuu myös ammatilliseen opetukseen. Uutuus: orgaaninen kemia mukana.
Sisältö
Ohjelma jakautuu orgaaniseen ja epäorgaaniseen osioon sisältäen työjaksot: Opiskelen ja opin, Laboratoriotyöt, Lisätehtävät, Opitun testi ja Osaamisen testi. Mukana myös Muistipelit. Ohjelmassa tuodaan vahvasti esille alkoholin haitat kysymyksin ja animaatioin.
Aihealueet ovat seuraavat:
Orgaaninen osio:
- Miten käytän Netti-Moppia
- Johdatus orgaaniseen kemiaan
- Hiili ja sen yhdisteet
- Hiilivedyt
- Alkaanit
- Alkeenit
- Alkyynit
- Alkoholit
- Karboksyylihapot
- Ravintokemia
- Johdanto
- Energiaravintoaineet
- Hiilihydraatit
- Rasvat
- Valkuaisaineet
- Suojaravintoaineet
- Kemialliset reaktiot
Epäorgaaninen osio:
- Kemian merkkikieli
- Työvälineet ja työturvallisuus
- Alkuaineet
- Metallit, epämetallit ja puolimetallit
- Atomi, isotooppi ja ioni
- Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä
- Aine
- Olomuodot ja niiden muutokset
- Puhdas aine, seos ja erikoisseokset
- Erottamismenetelmät
- Kemialliset reaktiot
- Yleistä kemiallisista reaktioista
- Kemiallisen reaktion nopeus
- Palamisreaktiot
- Neutraloitumisreaktiot
- Suolat ja niiden valmistusreaktiot
- Hapettumis- ja pelkistymisreaktiot
- Kemialliset sidokset
- Ionisidos
- Molekyylisidos
- Metallisidos
- Hapot ja emäkset
- Sähkökemiaa
- Yleistä
- Sähkökemiallinen pari, paristot ja akku
- Sähkökemiallinen jännitesarja
- Elektrolyysi
- Korroosio
Ominaisuudet
- Interaktiiviset laboratoriotyöt auttavat ymmärtämään kemian käsitteitä toiminnallisesti
- oppilas suorittaa työn vaiheittain virtuaalisesti tietokoneen avulla
- kontrollitehtävillä varmistetaan, että laboratoriotyöt on ymmärretty oikein
- teoria sisältää animaatioita, jotka selkeyttävät luokassa vaikeasti selitettäviä asioita
- tehtävien tekemisen ohessa voi teoriasta tarkistaa jo unohtuneita asioita.
- sanasto sisältää kemian termejä selityksineen
- taulukoista oppilas voi etsiä tietoa esim. alkuaineiden jaksollisesta järjestelmästä
- laskin ja apupaperi (Moppi-paperi) ovat koko ajan käytössä
- mahdollisuus tarkkailla oppilas- ja luokkakohtaisia tuloksia.
- Osaamisen testeissä pitää ymmärtää asioita, pelkällä ulkoa oppimisella ei siinä pärjää.
Netti-Moppi / Kemia periaatteet
Kemia – Moppi opettaa ”ilman opettajaa”.
- vastatessaan kysymyksiin oppilas hakee aktiivisesti tietoa teoriasta ja käyttää animaatioita hyväkseen samoin kuin sanastoa ja taulukoita
- oppilas tekee kemian virtuaalisia laboratoriotöitä ja vastaa niissä oleviin kysymyksiin
- kun on opiskeltu ja opittu sekä tehty laboratoriotyöt, oppilas suorittaa testin tai testit ilman apuneuvoja eli ilman animaatiota tai teoriaa tai sanastoa
- taulukot ovat käytettävissä (alkuaineiden jaksollinen järjestelmä)
Kemia – Moppi toimii uusien opetusperiaatteiden mukaisesti.
- jokainen oppilas toimii aktiivisena tiedon hakijana ja oppijana
- opettaja ohjaa oppimista ja toimii asiantuntijana
- opettaja voi käyttää vapautuvaa opetusaikaa mm. oppilaiden ohjaukseen, oppilaiden kokeiden palautuskeskusteluihin, oppilaan ongelmien ratkaisemiseen jne. Näin saadaan aikaa oppilaalle
- oppilaat oppivat omaan tahtiinsa eli ohjelma eriyttää
- erilaisille oppilaille on mahdollista laatia oma erillinen ”ohjelmansa”
- sekä oppilas että opettaja voivat seurata oppilaan edistymistä
- kodit voivat osallistua myös oppimistapahtumaan hankkimalla ohjelman kotiin, sillä ohjelma toimii myös kotiopettajana
Laitteistovaatimukset (netissä ajettava selainversio)
- Windows tai Linux
- selaimena IE 7.0 tai uudempi, Firefox 2.0 tai uudempi, Safari tai Chrome
- Popup ikkunoiden oltava sallittuja